Facebook was al een van de grootste social Networks van de wereld voor de komst van apps. Het was voor Facebook daarom zaak de website zo goed mogelijk te vertalen naar een app. Facebook wilde zijn dominante positie in de social media natuurlijk behouden maar het was goed mogelijk dat een specifieke social media app hun van de troon zou stoten.
De komst van de smartphone had al bewezen dat heel andere bedrijven met de toppositie in de mobiele telefoon industrie er vandoor konden gaan. Zo wist Samsung de dominantie van Nokia en Blackberry te breken omdat zij te laat waren met het inspelen op deze nieuwe markt. Facebook wist dit donders goed en dus werd de website op de smartphone in juli 2008 vervangen door een op maat gemaakte app. Voorheen konden iPhone gebruikers middels hun browser naar de Facebook.com website die speciaal voor de smartphone was aangepast. Maar de website maakte niet optimaal gebruik van de functies op de smartphone. De Facebook app kreeg daarom voordelen ten opzichte van de website. De app kon gebruik maken van de camera op de smartphone zodat zojuist gemaakte foto's direct op de Facebook tijdlijn geplaatst konden worden. Facebook kreeg hierdoor een grotere nieuwswaarde dan voorheen mogelijk was. Tevens kon er met de app gechat worden met mede gebruikers. Ook de GPS functie kon ingezet worden om vrienden met een druk op de knop te laten weten op welke bijzondere plek ze waren. Maar hij was vooral veel sneller dan de website en dat was de belangrijkste oorzaak voor zijn directe populariteit op de smartphone.
De Facebook app werd op zowel Apple's IOS als Google's Android een van de meest gebruikte apps. De Facebook verslaving steeg naar ongekende hoogtes nu de gebruikers 24 uur per dag met de notificaties op hun smartphone verleid werden om de nieuwste berichten te lezen. Het aantal mobiele gebruikers steeg van 50 miljoen in 2009 naar 500 miljoen 2013. In mei 2016 was het aantal gestegen naar meer dan 1500 miljoen gebruikers waarvan er 980 miljoen dagelijks actief. Meer dan 60% van de Facebook berichten werden via een mobiel apparaat geplaatst. De hoeveelheid foto en video uploads steeg naar meer dan 300 miljoen per dag. Meer dan 30 miljoen apps maakte in 2016 gebruik van het Facebook platform voor gebruikers login. De app voldeed dus aan de eisen van de mobiele generatie en de missie van Facebook om zijn positie te behouden was met de Facebook app geslaagd.
Terug naar Apps
|