spacer


  Simon Rutz  
Simon Rutz Simon Rutz Simon Rutz

Simon Rutz Simon Rutz Simon Rutz

Simon Rutz
Simon Rutz was oprichter en CEO van Vechtsport organistaie It´s Showtime. Het hoofdkantoor stond in Zaandam maar het belangrijkste evenment werd in de Amsterdam Arena georganiseerd. Sinds 1998 was It´s Showtime actief, hiervoor aorgaiseerde Simon ook al kleinere vechtsport evenmenten. Vanaf 2008 was zijn organisatie hard gegroeid tot zo een 15 evementen per jaar. Niet alleen in Nederland werden de It´s Showtime evementen gehopuden maar ook in Milaan, Antwerpen, Brussels en Baudapest.

Vanaf 2011 verkeerde de K-1 organisatie in financieel zwaar weer. Hierdoor was de toekomst van het Kickboxen vooral handen te zijn van Simon Rutz en zijn It's Showtime. In juni 2012 werd tijdens het It's Showtime evement in Brussel aangekondigd dat It's Showtime is overgenomen door Glory. Met de vechters stal van It's Showtime en de internationale contacten van Glory werd kickboxen mondiaal weer op de kaart gezet.

INTERVIEW met Simon Rutz: "Ik ben geen Don King"

Simon Rutz in gesprek met Paul Blank van Postproduktie.nl aan de vooravond van het It's Showtime evenement op 28 januari 2012 in Leeuwarden waar Badr Hari zijn laatste Kickbox gevecht zal hebben.

Waarom heb je voor Leeuwarden gekozen als locatie voor het aankomende It's Showtime evenement? Leeuwarden stond erg positief tegenover de komst van It's Showtime . Vervolgens ben ik in contact gekomen met iemand die in Leeuwarden vechtsport evenementen organiseert. Het gesprek dat we hadden was zo positief dat ik dacht 'waarom niet'.

Heeft de keuze voor Leeuwarden ook te maken met het feit dat Amsterdam het je wel erg moeilijk maakt met betrekking tot de organisatie van It's Showtime? Van Amsterdam word ik inderdaad moe; dit jaar wilde ik er geen energie in steken om het evenement weer te verdedigen en weer uit te leggen dat we een toporganisatie zijn en dat het om topsport gaat. Daarnaast maakt het niet uit vanuit welke plek It's Showtime wordt uitgezonden. Het evenement wordt ondertussen in 164 landen uitgezonden, waardoor het bereik enorm groot is. Of dit vanuit Amsterdam, Lutjebroek, Leeuwarden of de Sahara gebeurt, doet er dan niet toe. Wat wel vreemd is dat de gemeente Amsterdam veel sportscholen subsidieert om jongeren van de straat te houden; de droom van deze jongens is om één keer in de Amsterdam Arena te mogen vechten. Maar tegelijkertijd probeert Amsterdam op deze manier die droom te laten vervliegen.

Terug naar Leeuwarden nu. Badr Hari vecht daar zijn laatste partij. Jij bent ook zijn manager; voor jou tegelijkertijd ook een verlies van een groot vechter? Sommige vechters moeten een stap maken en voor Badr is het tijd om deze stap te maken. Anders zal hij zichzelf later altijd af blijven vragen: "had ik wereldkampioen boksen kunnen worden". Niet dat een wereldkampioen boxen zoveel sterker is dan een werelkampioen kickboxen; alleen het bedrag dat ermee verdiend wordt, is vele malen hoger....(zet er maar drie nullen achter) Tot nu toe ben ik zijn manager en na het evenement in Leeuwarden gaan we kijken hoe we verder gaan. Ikzelf denk dat het beter is dat Badr met een gespecialiseerde boxmanager gaat werken, omdat deze de weg in de boxwereld beter kent.

Aan de andere kant zou het voor jou ook een opstapje kunnen zijn om met de grote mannen in Amerika te werken als je wel zijn manager blijft. Ik zit er niet op te wachten om met de grote mannen in Amerika te werken; ik ben geen Don King en dat wil ik ook niet zijn. Ik heb mijn eigen visie en mijn eigen toekomst die er rooskleurig uitziet. Mensen hoeven mij niet te kennen; ik wil dat mensen mijn product, It's Showtime , kennen. Daarnaast wil ik graag dat de sport breder gedragen wordt; als ikzelf als persoon een paar stappen terug zou moeten doen om het bedrijf te laten floreren, zou ik dat direct doen. Ik hoef geen bekende wereldburger te zijn; niet eens een bekende Nederlander.

Hoe zou It's Showtime er over 5 jaar volgens jou uit moeten zien? Dat heb ik inderdaad al in mijn hoofd en op papier; op dit moment worden daar de nodige marktonderzoeken naar uitgevoerd, maar veel meer kan ik daar nu nog niet over kwijt.

Wellicht kun je wel in globale zin iets vertellen. Moeten we denken aan Europa of aan Azië of wil je een heel andere kant op? Het mooie is dat It's Showtime in heel veel landen verschrikkelijk welkom is en als een mooi product wordt gezien. We organiseren al in heel veel landen in Europa en gaan nu ook naar landen buiten Europa. We gaan naar Brazilië, Japan, nu de K1 daar weggevallen is, Australië, dus we zijn eigenlijk wereldwijd al redelijk bekend. Maar we hebben uiteraard nog meer mooie plannen.

Ik denk dan direct aan Las Vegas. Dan zit je wel in de juiste richting; er worden nu marktonderzoeken gehouden en goed uitgezocht hoe onze kansen in Amerika zijn en hoe we een marktaandeel kunnen veroveren in de Amerikaanse vechtsportindustrie.


Interview Simon Rutz 2012

Interview Simon Rutz 2008

spacer spacer
spacer