spacer
spacer home/ IT/ Big Data spacer
 

Big Data
sleutelBig Data is een data collectie die zo groot en complex is dat het moeilijk wordt om de data te verwerken met normale database software en processing software. Big data ontstaat omdat bedrijven al hun bedrijfsinformatie opslaan waardoor er steeds meer data ontstaat. Door de jaren heen is gebleken dat iedere 2,5 jaar bedrijven twee keer zoveel data produceren. Vooral het bebruik van audio en video heeft de hoeveelheid snel doen toenemen. Deze toename van data brengt een aantal uitdagingen met zich mee:

  • Opslag : Er is een enorme hoeveelheid harde schijf ruimte nodig om deze data op te slaan.
  • Zoeken naar data : Hoe meer data doorzocht moet worden hoe langer het duurt om de relevante data te vinden. Tevens zullen de zoekresultaten steeds groter worden waardoor er door de bomen het bos niet meer gezien kan worden.
  • Toevoegen van data : Het kost meer tijd om nieuwe data op de juiste plek op te slaan.
  • Linken van data : Data heeft meer waarde als er kenmerken van de data worden opgeslagen, dit wordt metadata genoemd. Metadata wordt in de regel in een database opgeslagen. Wanneer de hoeveelheid data groter wordt, is het steeds moeilijker om de data op de juiste manier te linken uniforme metadata.

snelwegMaar buiten bovengenoemde uitdagingen brengt big data ook veel mogelijkheden met zich mee. Kennis maakt macht, en hoe meer data er beschikbaar is, hoe meer kennis er vergaard kan worden. Kennis over data is een vak apart, kennis over Big Data is een specialisme. Door de juiste informatie uit bedrijfsdata te filteren kan een bedrijf kennis verkrijgen over bijvoorbeeld zijn klanten. Met deze kennis kunnen bedrijven deze klanten beter benaderen en beter tot dienst zijn door precies datgene aan te bieden waar de klant op zit te wachten. De kans op een succesvolle verkoop nemen daarmee toe.

De mogelijkheden van Big data zijn groot. Het is daarom belangrijk om de problemen van big data op te lossen. De belangrijkste stappen zijn:

  • Het kaf van het koren scheiden. De meeste bedrijfsdata is niet relevant en kan verwijderd worden. Het gestructureerd opruimen van oude data scheelt enorm in de hoeveel opslag capaciteit die nodig is.
  • Structuur geven aan de data geven door automatisch metakenmerken toe te voegen.
  • Analytische en Visualisatie tools helpen om de data inzichtelijk te maken en de juiste gegevens uit de data te halen.
Wanneer een bedrijf op de juiste manier met zijn data om kan gaan, zal het een voordeel hebben op zijn concurrenten.

 

 

 
       
spacer