spacer
spacer home/ internet/ Merkkleding spacer
 
Merkkleding websites review

Websites hebben verschillende doelen; van een community opzetten tot het verkopen van produkten. Websites van merkkleding hebben een beperkt aantal doelen om uit te kiezen. Het voornaamste doel van merkkleding is natuurlijk om de kleding te verkopen, of een overzicht van de nieuwste collectie te geven. Ze hebben de websites als een digitale reclame folder die op ieder moment aangepast kan worden en niet in de prullenbak verdwijnt. Deze review zal een aantal merkkleding websites bespreken waar er gekeken wordt naar gebruiksvriendelijkheid, doel en ontwerp.

Tommy Hilfiger
Gaastra
Lacoste
Ralph Lauren
Gant
Fred Perry



logos

Tommy Hilfiger
Tommy opent de pagina met een visuele keuze tussen mannen, vrouwen en kinder kledinhg. De foto's zijn niet aanklikbaar maar de tekst link brengt de bezoeker naar een overzicht pagina van de betreffende keuze. Aan de linkerkant staan verschillende rubrieken zoals jassen, truien, schoenen etc. Wanneer er op een van de rubrieken, truien, wordt geklikt verschijnt er een overzicht van dames met tommy truien en daaronder de prijs van het kleding stuk. Door op één van de truien te klikken, wordt de trui vergroot afgebeeld met extra informatie en de mogelijkheid om de maat en kleur te kiezen. Tevens kan de afbeelding vergroot worden in een pop-up scherm wat wel enige laadtijd vergt. In dit detailscherm is goed te zien welke stof er gebruikt is en hoe het kledingstuk om het lichaam valt. Tot slot kan via de website het kledingstuk besteld worden en online betaald worden. Het kledingstuk wordt via een koeriersbedrijf afgeleverd op een zelfgekozen adres, dat mag afwijken van het factuur adres. Een plus van de website is dat er ook aanbiedingen gecommuniceerd worden waarbij de kortingen kunnen oplopen tot 50% van de originele kosten.

tommy

Conclusie; De Tommy website navigeert prettig, de kledingstukken worden allemaal op modellen gepresenteerd, zodat te zien is hoe een kledingstuk om een echt lichaam valt. De mogelijkheid om direct de kleding te bestellen en thuis te laten bezorgen nodigt uit om via de website aankopen te doen. De opening van de pagina is nietszeggend en kan bezoekers op het verkeerde been zetten waardoor ze de website sluiten.




tommy

Gaastra
Gaastra opent met een grote foto van een filmpje die na het klikken afgespeeld wordt. Onder de foto staan een aantal onderdelen zoals "Over Ons" en "Find a Store". Boevn in staat de navigatie. Wanneer je naar "Heren gaat" verschijnt er een dropdown menu met verschillende soorten van kleding. Hier kan bijvoorbeeld voor "Overhemden" gekozen worden. Een overzicht van alle Overhemden verschijnt waarbij er gefiltert kan worden op Style, Kleur, Maat en Pasvorm. Wanneer je op een van de overhemden klikt, krijg je een pagina met een grote foto van een model die het overhemd aan heeft. Je kunt de maat kiezen en het overhemd in je winkelwagen doen. Hierna kun je het overhemd bestellen. Er verschijnt een overzicht van je bestellingen waarna je je betalingsgegevens kunt invullen of kunt inloggen.

gastra

Conclusie:  De website is gemaakt om te verkopen maar ook om een gevoel van Gaastra uit te dragen. De bezoeker kan met een paar klikken een kledingstuk kopen en er worden ook Sale (uitverkoop) items aangeboden. De kledingstukken worden zowel met als zonder model of paspop getoond wat de uistraling van het kledingstuk ten goed komt.



gaastra

Lacoste
De Lacosta website is niet in het Nederlands te zien. Lacoste opent met een grote foto van kleding tegen een witte achtergrond. Deze foto wordt om de paar seconden vervangen met een andere foto. Aan de linkerkant staat de navigatie. Waar bijvoorbeeld op "Men" geklikt kan worden. Het middenstuk van de website verspringt met keuze mogelijkheden voor verschillende soorten kleding zoals "POLOS". Door op de tekst link van polo's de klikken verschijnt er een overzicht met alle polo's. Door op een specifieke polo te klikken verschijnt er een pagina met een aantal grote foto's van de polo, met en zonder een model. De foto's zijn te vergroten tot een full screen foto. Het is niet mogelijk om de polo te bestellen, dus het blijft bij kijken.

coste

Conclusie: Lacoste gebruikt zijn website als een brochure voor de collectie en om een gevoel van jeugd uit te stralen. De site is zeer onrustig wat ervoor zorgt dat herhalingsbezoek vervelend is, de openingspagina heeft een hoog zap gehalte. Jongeren hebben minder problemen met knipperende banners en bewegende modellen foto’s dus zou de site dat publiek wellicht beter bedienen.


coste

Ralph Lauren
Ralph heeft zijn website niet in het Nederlands, er moet daarom naar de Engelse versie gekeken worden. Het openingsscherm bevat een grote full screen foto met daarboven de navigatie. Wanneer je bijvoorbeeld op "Men" klikt krijg je een foto pagina met grote buiten foto's van modellen in mannenkleding. Aan de linkerkant verschijnt de sub navigatie waarmee je naar de "Sale", "New Arrivals" of "Polo Shirts" kunt gaan. Via de subrubriek Polo's krijg je een overzicht van de polo's. De foto's van de polo's zijn of met een model of alleen het kledingstuk, de prijs van de polo staat onder de aanklikbare foto. Nadat je op een specifieke polo geklikt hebt, krijg een foto met model van de polo te zien waar je met een vergroot glas overheenkunt gaan die de details weer naast de foto laat zien. Als je niet met de muis op de foto staat, kun je aan de rechterkant de maat en kleur kiezen. Hierna kun je de polo in je winkelwagen doen. Door op de winkelwagen te klikken kun je de polo bestellen en daarna afrekenen. De produkten worden ook in Nederland geleverd.

polo

Conclusie: Ralph Lauren heeft een rustige website die bij het gevoel van de kleding past. De website is zowel een brochure van de huidige collectie als een verkooppunt. Ondanks dat de site niet in het Nederlands is, kun je wel vanuit Nederland bestellen.





polo

Gant
De homepage van Gant bestaat uit een grote foto met daarboven de navigatie. Onder de foto staan een aantal aanklikbare kleinere foto's die naar artikelen over kleding gaan met grote foto's van kleding. Deze pagina's komen onduidelijk over, er lijkt geen bedoeling achter te zitten. Wanneer via de boven navigatie op overhemden wordt geklikt, verschijnt er een overzicht van alle overhemden met foto's van modellen. Onder de foto's staat de naam van het produkt en de prijs. Wanneer je op een overhemd klikt, verschijnt er een detail pagina van het overhemd met een grote foto waar je met je muis overheen kunt om een vergroting te zien aan de rechterkant. Het produkt kan besteld worden door een maat te kiezen en hem aan je winkelmand toe te voegen.

gants

Conclusie: Gant heeft een rustige en overzichtelijke site. De artikelen pagina komt onduidelijk over maar het kopen van een produkt gaat soepel en makkelijk. Niet alle kledingstukken worden door een model gedragen waardoor het wat onsamenhangend overkomt.





gants

Fred Perry
Fred Perry heeft een homepage met een grote zwart/ wit animated gif (video die zichzelf blijft herhalen). Deze gif wordt al snel irritant en lijkt ook niets met de kleding te maken te hebben. Waarschijnlijk is dit een tijdelijk experiment. Boven de foto gif staat de navigatie waarmee je naar mannen, vrouwen of kinderkleding kunt gaan. De hoofd navigatie is een dropdown menu die bij iedere tekst link een foto van de soort kleding laat zien. Omdat de site in het Engels en niet in het Nederlands is, verhoogd dit het gebruikersgemak. Door bijvoorbeeld op polo's te klikken verschijnt er een foto overzicht van alle polo's. De kleding wordt niet door modellen gedragen waardoor het niet mogelijk is om een een oog opslag te zien hoe het kledingstuk valt. Een model foto kan pas gezien worden als je op een van de shirts klikt, de modellen komen wat stijf over. Als je met de muis over de foto gaat, veranderd de foto in een deel vergroting. Aan de rechterkant staan de details van het produkt en kan er besteld worden.

fred

Conclusie: Fred Perry maakt de klassieke fout door een intropagina als homepage te hebben, eenmaal doorgeklikt werkt de website simpel en doeltreffend. De kleding wordt duidelijk getoond. De speciale collectie wordt wel op modellen getoond wat niet overeenkomt met de rest van de collectie die los getoond wordt. Perry is gericht op England wat een vreemde keuze is voor een internationaal bedrijf.


Chrome












 
       
spacer