spacer
spacer home/ Internet/ MSN spacer
 

ButterflyMSN website

MSN staat voor Microsoft Network. Het werd in 1995 opgezet als tegenhanger van het Word Wide web, www. Maar omdat het WWW vanaf 1995 veel populairder werd, werd msn omgezet naar een webportal met verschillende categorieën zoals Nieuws, Entertainment, Lifestyle en Auto. Tevens werden de diensten Hotmail, msn messenger, MSN search geïntegreerd in de website. Tussen 2000 en 2003 was MSN.nl de populairste website van Nederland. Dit kwam doordat MSN de standaard startpagina was van Internet Explorer, IE. Op iedere Windows computer was IE de standaard browser zodat heel veel gebruikers bij het opstarten van hun browser de MSN website te zien kregen. Met Windows 2000 werd zelfs een MSN browser meegeleverd. In Europa mocht vanaf 2010 IE niet meer de standaard browser zijn maar moest de gebruiker kiezen tussen een aantal browser zoals Firefox, Chrome, Safari of Opera. Microsoft hield zich niet aan deze sanctie maar toch verminderde het aandeel van IE sinds 2002 en dus werd de positie van msn steeds zwakker. In Nederland is sinds 2003 google.nl de meest bezochte webpagina.

De inhoud van MSN werd in de regel gevuld door andere websites. Zo werd de Nieuws portal rond 2000 door de Telegraaf gevuld, in ruil hiervoor mocht de Telegraaf gratis banners op MSN plaatsen. Het was ook mogelijk om een portal te kopen. In de periode 2000 was de portal “Man” in handen van de website Toys for boys wat tevens een televisie programma van Rick Engelkes was. In 2009 kwam de meeste content van internet nieuwsdienst Novum.  MSN maakte dus nauwelijks zelf content voor zijn site.  

Het ontwerp van MSN is in de loop der jaren sterk veranderd. Door de dominante positie van MSN was het een trendsettende website. Toch is het altijd een site gebleven waar veel informatie op te vinden is over verschillende onderwerpen. Sommige gebruikers ervoeren dit als druk en konden door de bomen het bos niet meer zien en hielden meer van de stijl zoals nu.nl. Mede door google wilde de gebruiker overzicht en niet schreeuwende koppen en banners die allemaal stuk voor stuk om aandacht vragen. Omdat MSN veel bezoekers trok (nr 6 in Nederland in 2010) werd het ontwerp door veel andere websites gekopieerd. Het ontwerp uit 2009 had al veel minder navolgers omdat MSN niet meer een veel bezochte website was.

MSN webdesign van 1999 tot 2009

 
       
spacer