postproduktie
spacer
spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacer spacerspacer
 
 
   
 
70-70 spacer Merkkleding
Bespreking van een aantal Sociale websites websites.
  Webdesign
Webdesign is het vormgeven van websites. Door de technische aspecten is een webdesigner veelal ook programmeur.
  Webwereld
Het webdesign van webwereld.nl lijkt altijd sterk op msn.nl
spacer
spacer home/ design/ Sociale websites spacer
 
Sociale netwerken

Hyves,
Facebook,
Linkedin,
Twitter,
Toekomst

Sociale netwerk websites hebben het begin van web 2.0 ingeluid. Web 2.0 staat voor interactie met de eindgebruikers. Deze eindgebruikers vormen de gemeenschap voor het sociale netwerk. Voor deze tijd waren websites ééndimensionaal, de eindgebruiker kon websites bekijken maar was geen onderdeel van de website. Er bestond geen interactie tussen gebruiker en website.

Bij de sociale website draait het nu juist om de interactie tussen gebruiker en website. De gebruiker vult de website met persoonlijke content en andere gebruikers kunnen deze content bekijken en daar op reageren. Gebruikers kunnen tevens verbonden worden met andere gebruikers door elkaar uit te nodigen en te accepteren. Hierdoor ontstaat er een netwerk van verbonden gebruikers, een sociaal netwerk.

Een verklaring voor de opkomst van sociale netwerken moet in eerste instantie gevonden worden in de techniek. Door de komst van de scriptaal AJAX (2005) werd het mogelijk om interactieve websites te ontwikkelen. Hierdoor werd het mogelijk om delen van pagina’s te verversen ipv een gehele pagina. Een voorbeeld van een AJAX element is dat je een menu in de browser kan verslepen naar een andere positie. Maar veel belangrijker is dat het middels AJAX in combinatie met PHP of ASP mogelijk is om een pagina op te laten bouwen uit verschillende interactieve elementen. Hierdoor werd het mogelijk om de persoonlijke pagina’s van de gebruikers als een soort bouwstenen in elkaar te laten zetten in plaats van voor iedere gebruiker een aantal html pagina’s aan te laten maken wat het onderhoud van de website onmogelijk zou maken.

Voor de eindgebruiker waren sociale netwerk websites aantrekkelijk om de volgende redenen:

  • Mogelijkheid om met oude bekenden in contact te komen
  • Centraal communicatiemiddel dat gedeeld kan worden met de buitenwereld
  • Persoonlijke homepage creëren, zonder kennis van html
  • Algemene oproepen plaatsen
  • Lid worden van specifieke groepen zoals bijvoorbeeld Voetbal of Dansen
  • Blogs plaatsen op de eigen homepage

 

web

logo

Hyves
In Nederland werd het sociale internetbal geopend door hyves.nl. Hyves werd in 2004 opgericht door een paar Amsterdamse studievrienden (Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen). Zij nodigden zelf een aantal mensen uit om lid te worden zodat er een klein sociaal netwerkje ontstond. De dag dat de eerste voor hun onbekende persoon lid werd van Hyves werd groots gevierd. Sindsdien is het snel gegaan, in 2009 had Hyves 9,5 miljoen leden. In de beginperiode had Hyves veel moeite om de traffic die al deze bezoekers genereerde aan te kunnen, de site was bij tijd en wijle zeer traag. Maar door de komst van advertenties kon er geïnvesteerd worden in hardware en personeel. Uiteindelijk konden de problemen opgelost worden en konden Hyvers ongestoord foto’s uploaden en die van andere bekijken. Hyves wordt vooral gebruikt om in contact te komen met oude bekende en contact te houden met nieuwe bekenden. Doordat de homepage volledig aangepast kan worden naar eigen smaak zonder kennis nodig te hebben van HTML kunnen gebruikers een individueel statement maken.  Hyves heeft het al bestaande schoolbank.nl bijna volledig van de kaart geveegd door het open karakter en de vele extra mogelijkheden ten opzichte van Schoolbank. De populairste onderdelen van een gebruikerspagina zijn, Vrienden-overzicht, Foto’s, Hyves, Krabbels en Blogs.


hyves

Facebook
Facebook is de internationale variant op Hyves. Het is in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg. In eerste instantie konden alleen studenten van Harvard College lid worden. Later werd dit uitgebreid tot heel Harvard, en enkele andere universiteiten. Weer later werden studenten van alle universiteiten toegelaten. In september 2006 zette Facebook de site helemaal open, waardoor iedereen zich kon registreren. En dat werd massaal gedaan, in 2009 had facebook rond de 300 miljoen gebruikers waarmee het een van de grootste sociale websites ter wereld is. De mogelijkheden op facebook zijn kleiner ten opzichte van Hyves maar de reikwijdte van Facebook is vele malen groter. Door het enorme succes zijn Yahoo, Microsoft en Google zeer geïnteresseerd in Facebook, Yahoo heeft zelfs op het punt gestaan om de website voor 1 miljard dollar te kopen. Door onenigheid is dit uiteindelijk niet gebeurd en is Facebook onafhankelijk gebleven. Facebook heeft een speciale Nederlandse versie met Nederlandse advertenties.  


Facebook

LinkedIn
LinkedIn  is in 2003 in de lucht gegaan en had in 2009, 50 miljoen gebruikers. Het is een special sociaal netwerk voor werkende gebruikers. Het is volledig gericht om een zakelijk netwerk op te zetten met collega’s uit het verleden of tegenwoordige zakenpartners. Op de persoonlijke homepage worden gebruikers gesuggereerd die verbonden zijn met reeds bekende netwerk gebruikers. Op deze manier kan de gebruiker op een gemakkelijke manier zijn netwerk vergroten. Dit netwerk kan gebruikt worden bij het vinden van een baan of voor het aanbieden van een baan. Tevens kunnen gebruikers hun netwerk op de hoogte stellen van business evenementen. LinkedIn is zeer populair in Nederland, relatief gezien heeft het de meeste gebruikers ten opzichte van het aantal inwoners en Nederland heeft de meest actieve gebruikers.


Linked in

Twitter
Twitter is opgericht in 2006 door Jack Dorsey en had in 2009 45 miljoen gebruikers. Twitter is een nieuw fenomeen in de wereld van de sociale websites. Waar de bestaande sociale netwerken veel nadruk leggen op de eigen homepage, is de Twitter website vooral gericht op het plaatsen van korte berichten genaamd Tweets. De berichten kunnen maximaal 140 karakters bevatten en kunnen openbaar of alleen voor de volgers aangeboden worden. Iedereen met een Twitter account kan zich als follower van een andere gebruiker opgeven. De andere gebruiker kan op zijn beurt followers blokkeren. Door gebruik te maken van tiny links kan een TwitTeraar een webadres communiceren in zijn Tweets. In eerste instantie werd twitter vooral gebruikt om vrienden op de hoogte te stellen wat hun bezigheden op dit moment waren. Dit had het niveau van; ‘ik ben een biertje in het café drinken”. Al snel hadden bedrijven door dat het een perfect medium was om nieuwtjes over het bedrijf  te verspreiden. Hierdoor ontstonden er  bedrijfs-Tweets die weer werden gevolgd door geïnteresseerden. Ook Tweets over een specifiek onderwerp zijn populair zoals, steden, mode, sport, of de directe omgeving van een gebruiker. Een derde groep populaire Tweets zijn de bekende mensen zoals, Lance Armstrong, Al Gore, Britney Spears. Twitter is een makkelijke manier om nieuwtjes de wereld in te brengen, zonder dat het niet nodig is om een eigen webpage te maken. Voor gebruikers is het een ideale manier om op de hoogte te blijven van berichten waar men een interesse voor heeft, zonder dat het nodig is om verschillende websites in de gaten te houden. Het gevaar bij Twitter is wel dat je als gebruiker overspoelt raakt met berichten en de zinnige niet van de onzinnige kan onderscheiden.


Twitter

Toekomst
Nieuwe initiatieven om het gebied van sociale websites zijn moeilijk om nog van de grond te krijgen. De grote websites zoals Hyves en Facebook bestaan al. Er is nog wel ruimte voor netwerken die zich op een niche richten zoals motorliefhebbers of watersporters, deze netwerken kunnen verwacht worden. Of dat een succes zal worden is de vraag omdat deze niches ook via de bestaande sites bediend kunnen worden. Door de technische vooruitgang zal er steeds meer mogelijk zijn op een sociale website zoals:

  • Centrale agenda’s
  • Positie bepaling van gebruikers via de mobiele telefoon
  • Koopwaar aanbieden, een soort integratie met Marktplaats
  • Delen van documenten met het netwerk
  • Telefoneren via de sociale website met het netwerk

Sociale websites zullen ook gaan dienen als vervanging van internet kranten. Nieuwsfeiten over bekende mensen, bedrijven en lokaal nieuws zullen via het sociale netwerk naar buiten worden gebracht waarna de internet media het pas kan oppikken.

Gebruikers zullen steeds voorzichtiger worden met het openbaar maken van hun profiel. Het Big Brother syndroom dat je in de gaten gehouden wordt is niet geheel onterecht. Het gevaar van het internet is dat alle informatie snel verspreid kan worden en ook beschikbaar is als het je niet goed uit komt. Je geboortedatum wordt vaak als identiteit controle bij een bank gebruikt. Een kwaad willende kan deze gegevens zo van het profiel afhalen en zich voordoen als iemand anders.

Zoveel mogelijk vrienden zal niet het credo worden maar de kwaliteit van het netwerk komt bovenaan. Helaas zal het vaker voorkomen dat gebruikers zich voor een bestaand ander persoon uitgeven wat voor de echte persoon veel schade kan berokkenen. Het is daarom niet onverstandig om zo jong mogelijk je eigen identiteit op het internet vorm te geven.












 
       
spacer