spacer
spacer home/ IT/ Sociale websites spacer
 
webSociale netwerken

Hyves,
Facebook,
Linkedin,
Twitter,
Toekomst

Sociale netwerk websites hebben het begin van web 2.0 ingeluid. Web 2.0 staat voor interactie met de eindgebruikers. Deze eindgebruikers vormen de gemeenschap voor het sociale netwerk. Voor deze tijd waren websites eendimensionaal, de eindgebruiker kon websites bekijken maar was geen onderdeel van de website. Er bestond geen interactie tussen gebruiker en website.

logoBij de sociale website draait het nu juist om de interactie tussen gebruiker en website. De gebruiker vult de website met persoonlijke content en andere gebruikers kunnen deze content bekijken en daar op reageren. Gebruikers kunnen tevens verbonden worden met andere gebruikers door elkaar uit te nodigen en te accepteren. Hierdoor ontstaat er een netwerk van verbonden gebruikers, een sociaal netwerk.

Een verklaring voor de opkomst van sociale netwerken moet in eerste instantie gevonden worden in de techniek. Door de komst van de scriptaal AJAX (2005) werd het mogelijk om interactieve websites te ontwikkelen. Hierdoor werd het mogelijk om delen van pagina's te verversen ipv een gehele pagina. Een voorbeeld van een AJAX element is dat je een menu in de browser kan verslepen naar een andere positie. Maar veel belangrijker is dat het middels AJAX in combinatie met PHP of ASP mogelijk is om een pagina op te laten bouwen uit verschillende interactieve elementen. Hierdoor werd het mogelijk om de persoonlijke pagina's van de gebruikers als een soort bouwstenen in elkaar te laten zetten in plaats van voor iedere gebruiker een aantal html pagina's aan te laten maken wat het onderhoud van de website onmogelijk zou maken.

Voor de eindgebruiker waren sociale netwerk websites aantrekkelijk om de volgende redenen:

  • Mogelijkheid om met oude bekenden in contact te komen
  • Centraal communicatiemiddel dat gedeeld kan worden met de buitenwereld
  • Persoonlijke homepage creëren, zonder kennis van html
  • Algemene oproepen plaatsen
  • Lid worden van specifieke groepen zoals bijvoorbeeld Voetbal of Dansen
  • Blogs plaatsen op de eigen homepage

 

 

 

Hyves
hyvesIn Nederland werd het sociale internetbal geopend door hyves.nl. Hyves werd in 2004 opgericht door een paar Amsterdamse studievrienden (Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen). Zij nodigden zelf een aantal mensen uit om lid te worden zodat er een klein sociaal netwerkje ontstond. De dag dat de eerste voor hun onbekende persoon lid werd van Hyves werd groots gevierd. Hyves groeide snel, in 2009 hadden ze 9,5 miljoen leden. In de beginperiode had Hyves veel moeite om de traffic die al deze bezoekers genereerde aan te kunnen, de site was bij tijd en wijle zeer traag. Maar door de komst van advertenties kon er ge�nvesteerd worden in hardware en personeel. Uiteindelijk konden de problemen opgelost worden en konden Hyvers ongestoord foto's uploaden en die van andere bekijken. Hyves wordt vooral gebruikt om in contact te komen met oude bekende en contact te houden met nieuwe bekenden. Doordat de homepage volledig aangepast kan worden naar eigen smaak zonder kennis nodig te hebben van HTML kunnen gebruikers een individueel statement maken. Hyves had het al bestaande schoolbank.nl bijna volledig van de kaart geveegd door het open karakter en de vele extra mogelijkheden ten opzichte van Schoolbank. De populairste onderdelen van een gebruikerspagina waren, Vrienden-overzicht, Foto's, Hyves, Krabbels en Blogs. Toch kon Hyves niet op tegen zijn internationale tegenhanger Facebook. In december 2013 werd de website gestopt. De eigenaren hadden de website inmiddels verkocht aan de Telegraaf voor ongeveer 43 miljoen euro.


Facebook
FacebookFacebook bleek de internationale variant op Hyves te zijn. Het was in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg. In eerste instantie konden alleen studenten van Harvard College lid worden. Later werd dit uitgebreid tot heel Harvard, en enkele andere universiteiten. Weer later werden studenten van alle universiteiten toegelaten. In september 2006 zette Facebook de site helemaal open, waardoor iedereen zich kon registreren. En dat werd massaal gedaan, in 2009 had facebook rond de 300 miljoen gebruikers waarmee het de grootste sociale websites ter wereld werd. De mogelijkheden op facebook waren kleiner ten opzichte van Hyves maar de reikwijdte van Facebook was vele malen groter. Door het enorme succes waren Yahoo, Microsoft en Google zeer ge�nteresseerd in Facebook, Yahoo had zelfs op het punt gestaan om de website voor 1 miljard dollar te kopen. Door onenigheid was dit uiteindelijk niet gebeurd (Yahoo verlaagde zijn bod, waarna Zuckerberg wegliep van de onderhandelingstafel) en is Facebook onafhankelijk gebleven. In mei 2012 ging Facebook naar de beurs waar het bedrijf het record bedrag van 100 miljard dollar ophaalden. Het had op dat moment 1 miljard leden. Zowel de waarde van de aandelen als het ledental zijn sindsdien gestegen, in 2014 had Facebook 1,35 miljard leden.  


LinkedIn
Linked inLinkedIn was in 2003 in de lucht gegaan en had in 2009, 50 miljoen en in 2015, 365 miljoen gebruikers. Het is een special sociaal netwerk voor werkende gebruikers opgericht door Reid Hoffman. Het is volledig gericht om een zakelijk netwerk op te zetten met collega's uit het verleden of tegenwoordige zakenpartners. Op de persoonlijke homepage worden gebruikers gesuggereerd die verbonden zijn met reeds bekende netwerk gebruikers. Op deze manier kan de gebruiker op een gemakkelijke manier zijn netwerk vergroten. Dit netwerk kan gebruikt worden bij het vinden van een baan of voor het aanbieden van een baan. Tevens kunnen gebruikers hun netwerk op de hoogte stellen van business evenementen. LinkedIn is zeer populair in Nederland, relatief gezien heeft het de meeste gebruikers ten opzichte van het aantal inwoners en Nederland heeft de meest actieve gebruikers. LinkedIn maakt ondanks zijn vele gebruikers nauwelijks winst.


Twitter
TwitterTwitter is opgericht in 2006 door Jack Dorsey en had in 2009, 45 miljoen en in 2015, 200 miljoen gebruikers. Twitter was een nieuw fenomeen in de wereld van de sociale websites. Waar de bestaande sociale netwerken veel nadruk legden op de eigen homepage, was de Twitter website vooral gericht op het plaatsen van korte berichten genaamd Tweets. De berichten konden maximaal 140 karakters bevatten en konden openbaar of alleen voor de volgers aangeboden worden. Iedereen met een Twitter account kon zich als follower van een andere gebruiker opgeven. De andere gebruiker kon op zijn beurt followers blokkeren. Door gebruik te maken van tiny links kon een TwitTeraar een webadres communiceren in zijn Tweets. In eerste instantie werd twitter vooral gebruikt om vrienden op de hoogte te stellen wat hun bezigheden op dit moment waren. Dit had het niveau van; 'ik ben een biertje in het caf� drinken". Al snel hadden bedrijven door dat het een perfect medium was om nieuwtjes over het bedrijf te verspreiden. Hierdoor ontstonden er bedrijfs-Tweets die weer werden gevolgd door ge�nteresseerden. Ook Tweets over een specifiek onderwerp zijn populair zoals, steden, mode, sport, of de directe omgeving van een gebruiker. Een derde groep populaire Tweets zijn de bekende mensen zoals, Katy Perry, Barack Obama, Britney Spears en Cristiano Ronaldo. Twitter is een makkelijke manier om nieuwtjes de wereld in te brengen, zonder dat het niet nodig is om een eigen webpage te maken. Voor gebruikers is het een ideale manier om op de hoogte te blijven van berichten waar men een interesse voor heeft, zonder dat het nodig is om verschillende websites in de gaten te houden. Het gevaar bij Twitter is wel dat je als gebruiker overspoelt raakt met berichten en de zinnige niet van de onzinnige kan onderscheiden.


Toekomst
Nieuwe initiatieven om het gebied van sociale websites zijn moeilijk om nog van de grond te krijgen. De grote websites zoals LinkedIn en Facebook bestaan al. Er is nog wel ruimte voor netwerken die zich op een niche richten zoals motorliefhebbers of watersporters, deze netwerken kunnen verwacht worden. Of dat een succes zal worden is de vraag omdat deze niches ook via de bestaande sites bediend kunnen worden. Een van de sucesvolle niches zijn dating websites zoals Tinder en Parship. Door de technische vooruitgang zal er steeds meer mogelijk zijn op een sociale website zoals:

  • Centrale agenda’s
  • Positie bepaling van gebruikers via de mobiele telefoon
  • Koopwaar aanbieden, een soort integratie met Marktplaats
  • Delen van documenten met het netwerk
  • Telefoneren via de sociale website met het netwerk

Sociale websites zullen ook gaan dienen als vervanging van internet kranten. Nieuwsfeiten over bekende mensen, bedrijven en lokaal nieuws zullen via het sociale netwerk naar buiten worden gebracht waarna de internet media het pas kan oppikken.

Gebruikers zullen steeds voorzichtiger worden met het openbaar maken van hun profiel. Het Big Brother syndroom dat je in de gaten gehouden wordt is niet geheel onterecht. Het gevaar van het internet is dat alle informatie snel verspreid kan worden en ook beschikbaar is als het je niet goed uit komt. Je geboortedatum wordt vaak als identiteit controle bij een bank gebruikt. Een kwaad willende kan deze gegevens zo van het profiel afhalen en zich voordoen als iemand anders.

Zoveel mogelijk vrienden zal niet het credo worden maar de kwaliteit van het netwerk komt bovenaan. Het zal steeds vaker voorkomen dat gebruikers zich voor een bestaand ander persoon uitgeven wat voor de echte persoon veel schade kan berokkenen. Het is daarom niet onverstandig om zo jong mogelijk je eigen identiteit op het internet vorm te geven.












 
       
spacer